Wednesday, September 19, 2007

Hva er viktigst?

Samme dag som Liverpool spilte en middelmådig bortekamp i Champions Leage kom Newcastle-sjef Sam Allardyce med påstanden om at det er akkurat denne turneringen som holder Benitez i trenerstolen på Anfield.

Vi er alle enige om at Liverpools prestasjoner i ligaen de siste årene ikke har vært slik vi ønsker. Vi har derimot gjort det godt i Europa, det vil si Champions League og vunnet en finale og vært i en finale til i løpet av tre sesonger. Men er dette egentlig godt nok for Liverpool?

I et utspill i Zoo Magazine sier ”Big” Sam at Rafa Benitez er heldig som ikke har mistet jobben.

Han hevder at Liverpool ennå ikke har den rette mentaliteten for å vinne Premier League, og at ligaresultatene - femte, tredje og tredje plass, de siste tre årene ville gitt Benitez sparken hadde det ikke vært for Champions Leage-resultatene.

- De har et svært godt lag for Mesterligaen, men ikke godt nok for Premier League ennå. De har ikke mentaliteten for å vinne den konkurransen ennå, sier Allardyce.

- Han er en utlending og forstår ikke at det er Premier League som må være det viktigste og at Champions League må komme i andre rekke, sier han videre.

Tidligere Liverpool-spiss John Aldridge var imidlertid raskt ute i Liverpool Echo for å forsvare Benitez.

- Benitez har gjort en fantastisk jobb med Liverpool og hadde en enorm oppgave med å lage en bedre tropp da han overtok. Det har vært mye daukjøtt å renske ut, samtidig som han har vunnet Champions League og FA Cupen underveis, sier Aldridge.

- Laget har ennå ikke vunnet Premier League, men Rafa vil ha minst to eller tre sesonger til på å gjøre det.

Jeg må imidlertid si meg delvis enig med Sam Allardyce. Ikke det at jeg ikke liker det Benitez har gjort for Liverpool – han har gjort en stor jobb på de fleste områder. Men jeg synes jeg ser tendenser til at Rafa har Champions League-kampene vel mye i bakholdet når han tar ut lag til seriekamper.

Champions League er helt klart en svært viktig konkurranse for oss, og ikke minst en veldig viktig inntektskilde. Men den såkalte ”mester”-ligaen har de siste årene tapt litt verdi i mine øyne. Ikke økonomisk verdi, men hvor stas er det å vinne en turnering som heter MESTERligaen uten sjøl å ha blitt mester først??

Da må jeg si meg enig med Alan Hanson som sier følgende i sin BBC-spalte: "I still think it is possible for an English club to win both the Premier League and Champions League in the same season, but most think it is too tough a task".

Hva synes du?

1 comment:

  1. det stemmer ikke syntes jeg...se fa cupen og så er han veldig flink manager overalt.for eks. han kan hente inn ukjemte spillere og få dem til og bli stjernespillere.og han er god i pl oxo

    ReplyDelete