Friday, October 26, 2007

Vinn eller forsvinn?

Bør Rafael Benitez ta skjegget og dra fra Anfield dersom vi ikke har fått noen nye trofeer i skapet når sommeren kommer?

Lørdag møter vi Arsenal på Anfield, i en kamp som virkelig vil vise om vi er tittelutfordrere denne sesongen. Etter en dårlig periode i ligaen – riktig nok med en fortjente seier over Everton sist – må de røde vise seg fra en vinnende side igjen på Anfield.

Etter den dårlige innsatsen i Champions League har ryktene begynt å gå om at Rafael Benitez har fått kniven på strupen, og står i fare for å få sparken om vi ikke vinner noe stort denne sesongen. Pink Football var, så vidt jeg kan se, første stedet som begynte å skrive om dette.

Nå har flere britiske medier, deriblant The Mirror og The Guardian, melder at våre nye eiere har gitt Benitez et ultimatum.

- Nå er troppen god nok til å vinne ting. Dersom det ikke skjer må vi ha et møte etter sesongen for å forstå hva som skjedde, er den diplomatiske måten Tom Hicks sier det overfor pressen, og hevder at han ”fullstendig støtter” sin manager.

Men vi vet alle hvor vanlig det er at managere får en siste ”klapp på skuldra” – en siste støtteerklæring, før de ryker ut. Det tror jeg imidlertid ikke skjer med Benitez med det første. I hvert fall ikke før sesongen er over. Da har han hatt tre sesonger på seg til å bringe ligatittelen tilbake. Noe som relativt sett, i hvert fall i britisk sammenheng, er svært lang tid for en trener.

VI husker alle Houlliers femårsplan, som ikke brakte oss noe særlig nærmere trofeet, bortsett fra en 2. plass. Og - for all del – vi har vunnet Champions League – den såkalte MESTERligaen. Men kanskje det er på tide at vi blir mestere i den hjemlige ligaen igjen nå?

Så når vi nå vet at
Fernando Torres trolig er med mot Arsenal, og med vår gode statistikk mot Gunners på Anfield, kan vi kanskje håpe på at ligaformen er på vei tilbake. Slik at vi kan være med i racet mot Gunners, Scum og Chelski om å vinne ligaen tilbake dit den hører hjemme. Mitt håp er at Benitez nå konsentrerer seg fullt og helt om det og lar Champions League være en dessert… Ellers er det kanskje på tide å vurdere en ny sjef når sommeren kommer?


Hva mener du?

4 comments:

  1. I utgangspunktet synes jeg det er merkelig at noen mennesker bak et skrivebord i en eller annen avis eller et nettsted, skal kunne legge noe ekstra press på Manager Benitez, spillere eller styret i Liverpool FC.

    Sesongen i fjor 06/07, fikk jeg med meg svært nær 100 prosent av Liverpools kamper, og jeg mener vi var det beste laget i samtlige kamper, sett bort ifra ManU borte, og muligens Arsenal i den ene cupen og everton borte.
    Og da tar jeg med sesongstarten, som var elendig resultatmessig.
    I år har LFC fått resultater i ligaen, finspillet har uteblitt.
    Men husker vi fra i fjor så var laget i kjempeform utover nyåret, ingen klaget på Benitez sin rotasjonspolitikk da.
    Så dersom vi får en lignende formkurve i år, så ser dette meget bra ut.
    Men at det er et visst problem nå, ja det mener jeg det er. Men hva?
    1.Manglende uttelling på sjanser
    2.Manglende presisjon og hurtighet i kontringspill.
    3.Vi må ofte spille mot etablerte forsvar.
    4.Landslagspill.

    Hvorfor blir det slik?
    1.Laget skaper gjerne en del sjanser i løpet av kampene, men av en eller annen grunn blir disse sjansene ikke omsatt i mål.
    Her vil jeg peke på den psykologiske faktoren som en årsak.
    Manglende "killer instinct" hos noen av spissene og midtbanen.
    Samtidig som jeg savner hurtighet, hurtige spillere får avsluttet hurtigere.
    Her går det mye på treningsmetoder, hvorfor blir alle Arsenal spillere raskere og bedre når de kommer dit.
    Og hvorfor synes Liverpool spillere å stagnere når de kommer hit.
    Da vil jeg sammenligne to spillere, og noen vil sikkert hyle ut og si at det er klasseforskjell i utgangspunktet.
    Mark Gonzalez VS Theo Walcott.
    Kan hende sistnevnte er et større talent, men dersom disse to hadde signert for motsatt klubb, hva hadde skjedd?

    2.Laget har spillere med hurtighet og laget har spillere med dribleferdigheter, men har vi spillere som kan passere spillere I FART?
    En sjelden kvalitet.
    Chelsea var ustoppelige når Duff og Robben herjet på hver sin kant.
    ManU har gjort dette lenge med Giggs og nå Ronaldo
    Arsenal har hurtighet i alle lagdeler.
    Jeg har håp for Babel, Pennant er er bedre på små flater og er mer fotrapp enn noen sprinter.
    Torres kan gjøre dette, eksempelvis når han rykket ifra to Sunderland spillere.
    Gerrard kan også gjøre dette, men mot de raskeste spilerene? jeg tviler.
    Kewell kunne dette i sin Leeds periode.. men nå? Håpet er der.

    3. Her ligger mye av svaret i nummer 1, men også en del i at vi har vår raskeste og mest kreative midtstopper ute med skade.
    Vi har ingen til å føre ballen fremover og rive motstander ut av markeringer, samtidig som vi mangler fart i forsvaret til å kunne stå høyere opp på banen,
    noe som resulterer i at vi ikke får frigjort spillere offensivt.
    Vi mangler vår beste balldistributør og kreative midtbanespiller.

    4. Jeg vil påstå at landslagspausene skader Liverpool mer enn noen av de andre toppklubbene.
    Og årsaken til dette mener jeg ligger i at Benitez har en mer taktisk stil en hva som er tilfelle med både Arsenal, ManU, og Chelsea.
    Og Liverpool har ikke like mange individualistisk overlegene spillere som våre motstander og avhenger derfor av å være mer samkjørte.
    Noe landslagspausene til en viss grad ødelegger.

    Konklusjon Benitez trenger enten å få mer penger til å kjøpe ferdig utviklet toppspillere.
    Og da tenker jeg spillere med hurtighet både i forsvarsledd, på vingen og en ny spiss.
    Eller så må klubbens trenere/treningsmetoder utvikle spillere på en bedre måte.

    Benitez evner ellers som manager skal jeg like å se noen som kan overgå. Og da spesielt det taktiske og evnen tilå organisere laget. Kan noen nevne en?
    Mourinho? Er kanskje på høyde men hadde også mer penger.
    Wenger? Virker til å få mer ut av spillerene sine, Treningsmetoder?
    Ferguson har et velsmurt maskineri og har også handlet dyrere spillere.

    Spark Benitez nå eller ved sesongslutt, og vi tar et skritt tilbake.

    Dette var en lang kommentar, men egentlig veldig kort når mann tenker på hvor mange faktorer som som kan spille inn på om et lag fungerer eller ikke.
    En tropp på over 22 spillere, 22 mennesker, 22 individer.

    Benitez burde sitte like trygt som Queen Elisabeth.

    ReplyDelete
  2. Tusen takk for en lang og innsiktsfull kommentar! Den lengste i denne bloggens historie!!

    Du har rett i veldig mye av det du skriver. Og jeg er ikke for å kaste trenere over en lav sko, slik det skjer i mange klubber. Og Liverpool har da også hatt tradisjon for å gi sine managere tid. Det har jeg imidlertid en følelse av at kommer til å endre seg med våre nye eiere, som vil ha resultater for sine ivesterte penger raskere.

    Du etterlyser at vi trenger å kjøpe noen gode og hurtige spillere som kan gå rett inn i laget. Men det var jo akkurat det Benitez fikk penger til å gjøre i sommer. Og jeg mener han absolutt har gjort noen gode kjøp. Men hvorfor får han da ikke mer ut av dem, slik som Wenger og Ferguson faktisk får?

    Nå har Benitez fått tre år, når sommeren er her, til å bygge en stall og finne en form. Og om vi ikke har vunnet noen titler når ferien er her, bør man i hvertfall vurdere treneres posisjon. Noe som HELT SIKKERT også kommer til å skje i styrerommet til Gillett og Hicks. Men er det da rett og sparke ham? Jeg er sannelig ikke sikker, git...

    ReplyDelete
  3. Enig med anonym. La Rafa sitte, nærmest uansett hvordan denne sesongen utarter seg.

    Jeg mener at savnet av Daniel Agger og Xabi Alonso har vært stort, og at det er mye av grunnen til det jeg vil kalle sterkt varierende prestasjoner. Med Agger på banen kan vi stå litt høyere, spille ballen litt raskere og samlet sett "tørr" de defensive spillerne litt mer. Med Mascherano og Gerrard sentralt har spillet en tendens til å bli litt forutsigbart, og jeg savner de raske, ogfe smarte løsningene til Alonso.

    Vi trenger sårt en ny midtstopper, en type som kan gå rett inn og utfordre Agger og Carragher om plassen. Etter min mening er dette prioritet 1 når det kommer til forsterkninger. Ellers er vi dekket og dobbletdekket på alle plasser. Håper Rafa har ett navn på lur her.

    Vil bare takke Murphy for en meget god blogg, som jeg klikker meg inn på mange ganger daglig!

    Ronny

    ReplyDelete
  4. Tusen takk, Ronny! Støtten varmer veldig, og gir meg ny inspirasjon til å fortsette med bloggen min! :o)

    ReplyDelete