Sunday, November 25, 2007

Benitez på randen?

Er virkelig Rafael Benitez på randen av å få sparken av Liverpools nye eiere? Xabi på vei bort?

 I dagens britiske søndagsaviser tar det naturlig nok helt av i forhold til situasjonen internt på Anfield og Melwood. Daily Mail mener blant annet at Rafael Benitez og Sam Allardyce er de to trenerne som sitter minst trygt akkurat nå i Premier League, etter Liverpools flotte 3-0-seier i Newcastle.

Liverpool.no viser igjen til en artikkel i News of the World - (søsteravisa til The Sxn), der tidligere Liverpool Echo-skribent Chris Bascombe skriver at Benitez er nær å få sparken. Bascombe er kjent for å ha gode kilder og ha greie på det han skriver. Derfor må dette legges vekt på.

Han skriver også at det bare er et spørsmål om tid før Benitez får sparken, og at det gjerne skjer før enn senere. Er det dette som kommer til å skje 16. desember?

Og dessuten mener han også å vite at det er Jose Mourinho som står øverst på våre eieres ønskeliste over managere til å etterfølge Rafa. Men da har de eventuelt et problem. Mourinho fikk som kjent en klekkelig falskjerm av Chelsea for å ikke trene en Premier League-klubb denne sesongen.

Senere i dag kom det en ny uttalelse fra våre amerikanske eiere:

"Despite speculation in today's newspapers, there is nothing new to say. "We had a good win yesterday and have got some very important games coming up starting with Porto on Wednesday, followed by Bolton and Reading, before Marseille and Manchester United in a few weeks. "Both of us, together with Chief Executive Rick Parry, plan to meet with Rafa when we come over mid December to make decisions on the team's requirements at that time."

Er dette bare for å glatte over? Eller er dette det berømte siste klappet på skuldra?

 Dersom vi skulle være så uheldige å miste Benitez vil helt sikkert flere spillere vurdere sin framtid i klubben. Dersom klubben kjøper Javier Mascherano til en fast kontrakt er konkurransen om plassene sentralt på midtbanen svært hard. Og kanskje Xabi Alonso ser seg om etter en annen klubb?

Setanta melder at News of the World skriver at han nå holder døra åpen for en exit.

- Jeg har hørt om ryktene som involverer Atletico og kanskje Barcelona også, men formelt vet jeg ingenting om dette, sier Xabi.

Formelt nei - akkurat...

2 comments:

  1. Når det gjelder Rafa og hans posisjon i klubben så er jeg ikke helt sikker på at det er så mye i disse ryktene om hans exit fra Anfield som avisene og andre skal ha det til. Hvis man ser på tidspunktene for når dette skjedde så er det påfallende at dette fremkom dagen etter at England er slått ut av EM. Det er da verd å merke seg av Gerrard var kaptein i denne kampen. Pressemeldingen fra G&H kom vel nesten samtidig med Rafa's ukentige pressemøte hvor det hele startet. Normalt vil vel slike pressemeldinger komme en stund etter at 'helvete er løs'. Når vi også merker oss at begge parter, Rafa og G&H, etter kampen mot Newcastle virker mye roligere. Jeg for min del synes dette virker som et tåketeppe for å ta fokus bort fra Liverpool sine landslagsspillere og da i hovedsak Gerrard slik at disse (han) vil bli skjermet fra media og kan fokusere på neste kamp.
    Jeg så kampen mot Newcastle og merket meg at det var mye piping mot Grerrard som en reaksjon på Englands exit fra EM.
    Regner også med at G&H er så drevne businessmen at de ikke lar noe slikt 'smårusk' ødelegge den planen de har. Disse gutta vil ha suksess og de er helt sikkert klar over Rafa sin posisjon i Liverpool og det faktum at han er en av de beste managerene i verden. Det vil koste penger og tid for å erstatte Rafa - og det tor jeg ikke G&H har noen spesiell interesse av å kaste bort.

    Jeg velger å tro at dette er en genistrek fra Rafa som gjør at fokus blir rettet bort fra Gerrard slik at han kan fokusere på viktige kamper for Liverpool og at man får med seg supporterene på onsdag slik at det blir et helvete for Porto og vi vinner kampen.

    Håper jeg har rett!

    ReplyDelete
  2. Tusen takk for et innsiktsfult innlegg! Og ja, jeg håper for guds skyld at du har rett! La oss håpe at dette kun er spill for galeriet for å rette fokus mot de viktige tingene og at Benitez er det geniet vi vet han kan være.
    Jeg tror ikke at Bentez får sparken eller bare stikker midt i sesongen, slik det antydes i den neste blogposten min, jeg håper og tror dette bare er skyggespill!

    ;o)

    ReplyDelete