Thursday, November 22, 2007

Rafa er frustrert

Skummel utvikling på Merseyside. Rafa Benitez avviser ikke mulighetene for å bli England-manager.

 Noe helt utenom det vanlige skjedde i dag under en pressekonferanse på Melwood. Rafael Benitez ville ikke avfeie spekulasjoner om hans framtid i klubben, og ordla seg på en måte som han svært sjeldent gjør, melder Liverpool Echo.

I forrige uke ble Benitez linket til jobben som trener for Bayern Munchen. Dette sa Benitez var fristende, likevel avfeide han det straks og sa han ikke skulle dra noe sted, og at han ville bli lenge i Liverpool. Så plutselig - bare noen dager etterpå, skjer det stikk motsatte.

Etter at Steve McClaren fikk sparken som sjef for England er selvsagt spekulasjonene i gang om hvem som skal overta, og Jose Mourinho skal være en het kandidat.

På flere spørsmål under pressekonferansen svarte Benitez kryptisk.

- Jeg foretrekker å konsentrere meg om trening og coaching av laget mitt. Et svar han brukte flere ganger, blant annet på spørsmål om Englands innsats i em-kvalifiseringen, og på spørsmål om hvordan han ser på Newcastlekampen. Samme svar kom på omtrent ti spørsmål til.

Et av få spørsmål Benitez svarte skikkelig på gjaldt den ledige manager jobben for Englands landslag. Og på spørsmål om han ville vurdere å ta jobben svarte han:

- Du vet aldri hva som skjer - kanskje.

Inntrykket Tony Barret i Liverpool Echo sitter igjen med er at Benitez ikke er fornøyd med den backingen han får av klubbens eiere. Noe han understreket ved å si at han er frustrert over livet på Anfield. Det kom imidlertid ingen utdyping av dette.
Er dette et ultimatum fra Rafael Benitez til Hicks og Gillett? Forsvinner Benitez om han ikke får de midlene han ønsker til kjøp av spillere?

Jeg vil tro Benitez er en stolt kar med store ambisjoner, og et ønske om å oppnå suksess fort. Han vet også at han er en populær manager som ikke ville hatt noe problem med å få jobb i en annen toppklubb om han forlater Anfield. Noe jeg synes ville være trist. Jeg hadde gledet meg til å se hva han kunne få til i hvert fall ut denne sesongen.
Bruker han sin posisjon for å få sine ønsker oppfylt av våre eiere? På meg virker det som dette er et ultimatum før transfervinduet i januar.

Hva tror du?

3 comments:

  1. Skal vi endelig bli kvitt den destruktive fotballen Baenitez står for og som Liverpool nå desverre har spilt i mange mange år. bare stikk Benitez, skal vi få ligatrofeet til Anfield er ikke Rafa mannen, tro meg!!!!!!!"!

    ReplyDelete
  2. Ok, jeg er ikke enig. Men om ikke det blir noen troffeer denne sesongen bør kanskje styret vurdere hans framtid i klubben... Men å miste ham midt i sesongen tror jeg er veldig uheldig..

    ReplyDelete
  3. Virker som en del nye supportere ikke har veldig god hukommelse. Liverpool har ikke vunnet ligaen siden 89-90 og før Benitez hadde vi ikke vunnet CL siden 83-84 (da het det ikke CL engang). På sine 3 år med Liverpool har vi vunnet CL og for første gang på mange år er vi en reell utfordrer til ligatrofeet. Med litt hell kunne vi ha vunnet tre-fire hjemmekamper til (spesielt Chelsea-kampen som utelukkende skyldtes dommeren), og vært helt i toppen. Hva er så alternativet? Mourinho? Capello?
    Som ekte Liverpool-supporter er jeg naturligvis opptatt av resultater, men jeg er også opptatt av klubbens sjel og stolthet. Mourinho er tydeligvis dyktig til å fremskaffe resultater (Capello også), men jeg tar heller til takke med en litt tregere progresjon med Benitez, enn at Liverpool skal ende opp som Che£$ki. I tillegg mener jeg kontinuitet i manager/trenerteamet er en nøkkel for langvarig suksess. Slik det er i dagens internasjonale fotballverden, tar managerne ofte med seg assistentene når de forlater en klubb, og spillerne må derfor omstille seg for hvert managerskifte. Det er ikke Liverpool tjent med (nå har for øvrig Liverpool vært flink til å holde på en del av de gode gamle).
    Jeg skjønner Rafas dilemma her. Han vet at for å hente de spillerne han vil, må han ha fleksibilitet fra eierne slik at han har penger å ta av når de riktige kjøpene er mulige. Han har allerede opplevd å miste gode spillere pga. at pengene har kommet for sent.

    ReplyDelete